Week 13 + week 14 - Reisverslag uit Wilderness, Zuid-Afrika van Anita Holierhoek-Heskes - WaarBenJij.nu Week 13 + week 14 - Reisverslag uit Wilderness, Zuid-Afrika van Anita Holierhoek-Heskes - WaarBenJij.nu

Week 13 + week 14

Door: Anita Holierhoek - Heskes

Blijf op de hoogte en volg Anita

07 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Wilderness

Zo daar ben ik eindelijk weer! Druk druk druk hoor, het gezinnetje over de vloer, heb nergens tijd meer voor! Ja nu moet ik opeens 3 weken inhalen……Weet niet alles zo precies meer, maar ik doe een poging!

In week 11 en 12 zijn we onder andere naar het Oyster Festival in Knysna geweest. Gezellig met Lammie, Denise, Hubert en Jeroen oesters (mwah..) en met name sushi gegeten. Wat een heerlijke middag, aan zee, aan de wijn in het zonnetje. Heerlijk het voelde echt als vakantie. Overal is het normaalgesproken uitgestorven in het laagseizoen, maar tijdens het Oyster Festival in Knysna was het heerlijk druk. Doet allemaal toch wat gezelliger aan! Na de lunch doorgereden naar `The Heads` in Knysna. Een schitterend uitzicht over de zee en de rotsen!

Ook kregen we bezoek van oud-studenten Herman en Judith en hun zoon Abel. Zij hebben in 2011 gelijk met Linda de opleiding gevolgd. Altijd leuk bezoek uit Nederland! We hebben elkaar regelmatig gezien en zijn wat gaan eten met elkaar. Leuk al die verhalen van een lopende praktijk, we hebben echt een goede keuze gemaakt om hier naartoe te komen!

De zaterdagen als vanouds naar de Wilds Oats Market in Sedgefield geweest voor onze muesli en wat boodschappen. Zoals iedere week een ontmoetingsplaats van studenten, erg gezellig.

Ook hebben we een bezoek gebracht aan Plettenberg Bay, dé plek om walvissen te spotten! We hebben de Robberg Trail gelopen, een mooie tocht langs de kust, maar helaas geen walvissen gezien!

Vrijdag 25 juli was het dan eindelijk zover! Met vlinders in mijn buik ben ik samen met collega-student Prune na de wekelijkse vrijdag anatomietest vertrokken richting Kaapstad. Een rit van ongeveer 400 kilometer. De wegen hier in Zuid-Afrika zijn prima, dus na één stop was ik rond
18 uur bij de Colors of Cape Town Lodge van Patricia, Barry en Tom van der Helm, oude bekenden die sinds een aantal jaar deze Lodge in Milnerton runnen. We blijven hier 2 nachtjes. Een heerlijke plek vlakbij Kaapstad, dus mocht je ooit in de buurt zijn en een overnachtingsplek zoeken…….
Ik kon `s avonds lekker mee eten bij de familie Van der Helm en Barry wilde gelukkig met mij mee naar de luchthaven, rond half 10 zouden ze landen.
Wat een onbeschrijflijk gevoel als je na 3 maanden je man en kindjes over de loopbrug, weliswaar nog achter glas, ziet lopen. Gelukkig kwamen ze ook snel door de paspoortcontrole en hadden ze snel de bagage. Na alle ellende met vliegtuigen de afgelopen tijd, was dit zo’n ontlading! Het besef is er des te meer, dat ik mij zo gelukkig mag prijzen met Theo en de meiden, daar gaat het uiteindelijk allemaal om! En wat gaat het goed met ze en wat zijn ze groot en wijs! Theo die het echt top doet met de meiden, ze zijn allemaal zo relaxed, heerlijk om te zien en ze weer te voelen! Toch anders dan FaceTime!!!

En wat is het dan snel weer vertrouwd met z’n viertjes, alsof er geen 3 maanden tussen heeft gezeten. We hoeven niet aan elkaar te wennen, het is gelijk weer `normaal`. Na een heerlijk ontbijtje, vergezeld door Tom van bijna 3, zijn we op pad gegaan naar Kaapstad. En helaas was de Tafelberg weer in wolken gehuld, nu helaas ook vergezeld van pittige buien! Toch maar de hop-on-hop-off bus gepakt en een rondje Kaapstad gedaan om toch idee te hebben iets van de stad te zien. Gina viel halverwege in de bus in slaap, Donna wilde liever terug naar Milnerton om met Tom te spelen en wij vonden alles prima. Dus terug naar de Lodge, de meiden in de weer met Tom en wij lekker bijgekletst. `s Avonds lekker uiteten geweest met Barry, Patricia en Tom.
Zondagochtend helaas alweer afscheid nemen van de familie Van der Helm en op weg naar `mijn huis`. We hebben heerlijk op ons gemak gereden, onderweg lekker geluncht en rond 17 uur waren we thuis. Gebraaid met mijn huisgenootjes, verjaardag van Lorraine gevierd en erg leuk om mijn gezin voor te stellen. Ze hebben al zoveel over ze gehoord en ook al wel gezien via FaceTime.

Maandag heb ik gespijbeld. Even een dagje Theo en de meiden wegwijs maken hier. Ik moet namelijk de komende 3 weken gewoon naar school. Het wordt dus voor iedereen echt een andere vakantie dan anders. Er is genoeg te doen hier in de omgeving, maar Theo moet het toch allemaal alleen regelen. Die maandag dus even heerlijk de toerist uitgehangen. Even naar The Mall in George, lekker shoppen en geluncht, bij Dolphin’s Point op zoek gegaan naar walvissen, koffie gedronken in Wilderness bij Caroline’s Chocolate Heaven en `s avonds kwamen Elsie en Kevin ook thuis. Gina en Donna kregen een mooi t-shirt van Elsie omdat ze zo hun best hadden gedaan met het inzamelen van geld voor de kindjes hier. Met z’n allen pizza’s gehaald, gezellig, lekker druk in huis!

Wel even wennen hoor met z’n vieren op mijn kamer! De afgelopen drie maanden was alles netjes en rustig en nu…….. Ha ha, maar alles went en heerlijk om weer bij elkaar te zijn.
Theo heeft het mooie weer meegenomen, want dinsdag konden we buiten in de tuin bij Zade’s lunchen en walvissen spotten! Jawel, al weken zijn we aan het kijken en we lopen de tuin in bij Jeroen en we zien ze gelijk vrij vooraan liggen. Geweldig, nog nooit hebben we walvissen zo van dichtbij gezien! `’s Avonds uiteten met bijna alle studenten en de familie Kamp bij Montichello in Sedgefield.

Theo vermaakt zich overdag prima met de meiden, lekker zwemmen in ons zwembad, olifanten voeren, bomen klimmen, boodschapjes doen, walvissen spotten en zien, meedraaien op de Academy, rondrijden in de omgeving, koffie drinken en bekijken wat hij de komende dagen allemaal wil gaan doen. Hij heeft ook een mountainbike gehuurd om zijn conditie beetje op peil te houden!

Een aantal blogs geleden noemde ik al dat Elsie geld inzamelt voor de kinderen in de Townships hier in de buurt. Zij wil ervoor zorgen dat ze allemaal schoolkleding hebben en niet op blote voeten naar school hoeven. Gina en Donna, hun klasgenootjes van de Mariaschool, Time to Dance uit Wateringen, Werktalent, Diana Bol met familie & kennissen en veel van onze familie/vrienden/kennissen/oud-collega’s hebben erg hun best gedaan om Elsie met dit project te steunen. In totaal hebben ze € 320,00 opgehaald en Theo’s werkgever Werktalent heeft dit bedrag verdubbelt. Time to Dance heeft een volle koffer met danskleding en schoenen gedoneerd aan dit project. Echt supertrots ben ik op jullie allemaal! Zo onwijs bedankt, jullie hebben echt geen idee hoeveel met dit geld en deze kleding gedaan kan worden hier!
Afgelopen donderdag was het dus zover dat we met Elsie op bezoek gingen bij 2 scholen in Townships. Elsie had de hele winkel leeg gekocht, truien, sokken, kaplaarsjes, bloesjes en t-shirts. Van de scholen had ze lijsten gekregen van de kinderen die de hulp het meest nodig hebben. Ze houdt dan zelf bij wie al wat gekregen heeft, zodat niemand iets dubbel of niet krijgt. We werden ontvangen door de directeur van de school en naar een klaslokaaltje gebracht. De kinderen uit verschillende klassen werden hier naartoe geroepen en mochten als ze geroepen werden naar voren komen. Elsie had in het Afrikaans al uitgelegd wat Gina en Donna gedaan hadden en daarna mochten de meiden de kleding uitdelen. Wat een blijde gezichtjes, een meisje bleef maar ruiken aan haar nieuwe trui, waarschijnlijk had ze nog nooit iets nieuws gekregen, zo dankbaar deze kindjes, veel op blote voetjes met kapotte kleren, maar glunderen…. Heftig hoor….. Dit heeft enorm veel indruk op mij gemaakt…. Uit voorzorg worden de kaartjes al uit de kleding gehaald, zodat de ouders de kleding niet terugbrengen naar de winkel en het geld gebruiken voor bv alcohol.
De 2e school wordt al langere tijd door Elsie gesteund. Hier waren alleen nog een paar kinderen die kaplaarzen nodig hadden. Gina en Donna werden lekker geknuffeld door de kinderen, grote hilariteit, 2 van die blonde meiden op school! Wat een dag! En zoveel indrukken al in deze paar dagen.

Vrijdagmiddag weer lekker lunchen in The Mall en op zaterdagochtend even snel naar de markt om te ontbijten want we gaan met een groep naar Oudtshoorn. In totaal met z`n elven. Na aankomst in Oudtshoorn eerst even koffie met gebak, volgens traditie in het Queens Hotel en daarna naar onze B&B. Wat een geweldige keus was De Denne. Midden tussen de struisvogels, supermooie kamer, heerlijk weer, gezellig gezelschap, top! `s Middags kregen we een rondleiding over de struisvogelfarm van Jacobus, erg leuk en leerzaam. Zelfs een klein struisvogeltje van één dag oud vastgehouden! Het was zulk lekker weer dat we de rest van de middag in zon hebben gezeten, de meiden hebben nog even gezwommen en na het diner in de B&B heerlijk vroeg naar bed, want zondagochtend vroeg op voor de meerkat excursie. Meerkatten zijn stokstaartjes. We moesten om half 8 al verzamelen, en via korte autorit kwamen we op een stuk grond waar we na een kop koffie een stukje moesten lopen om de meerkatten te zien ontwaken. Toen wij aankwamen waren ze helaas al enige tijd wakker en kijk je dus naar meerkatten die zich staan op te warmen in de zon. Het was wel leuk, maar niet heel indrukwekkend! Daarna ontbijten en vervolgens naar de Cango Caves. Erg indrukwekkend! Op een gegeven moment werd het licht uitgedaan en werd spontaan het Zuid-Afrikaanse volkslied ingezet, mooi! Toen was ons weekendje weg alweer voorbij. Terug naar Wilderness en klaar voor een nieuwe week!

Drukke,
Theo, Gina, Donna & Anita

• 07 Augustus 2014 - 23:09

Puk:

hallo anita,theo,gina en donna. wat een feest dat ik weer een verslag van je kreeg wilde net de computer uitdoen maar zag net het bericht binnenkomen,wat zal jij genieten met je gezinnetje om je heen ook al moet jij gewoon de lessen volgen ,het schiet weer op he? nog even dootbijten en zorgen dat je slaag dan kun je aan een nieuwe toekomst beginnen . had om 7 uur je moeder nog aan de telefoon ze was een paar dagen naar haar zuster in monster geweest ze zal blij zijn als de kids weer thuiszijn ze mis ze heel erg . het is hier ook nog steeds echt zomer met af en toe een buitje en een klap onweer maar een prima temperatuur.wat zien jullie daar prachtige dingen en wat een leuke foto,s ook met de olifanten ik print ze uit en geef ze aan je moeder zij heb geen internet dus ze vind het leuk om te zien hoe jullie daar genieten. nou dat was het weer nog een fijne tijd met je gezin en tot het volgende blog kijk er naar uit groetjes van mamma en van mij kus voor de kids van oma xx

• 07 Augustus 2014 - 23:09

José:

Heerlijk om te lezen dat jullie zo aan het genieten zijn en petje af dat je maar 1 dagje gespijbeld hebt ik zou er denk ik een week van gemaakt hebben.
    De meisjes doen ook allemaal mooie en indrukwekkende dingen op die pakken ze nooit meer van ze af.
    Ik zeg geniet van je gezinnetje en succes op school . Dikke kusssss José

• 07 Augustus 2014 - 23:58

Petra:

Geweldig Aniet ik blijt met de whats app al een beetje bij,maar als je het zo leest is het toch weer anders .
    Geniet nog van je gezinnetje love you en denk aan jullie!!

• 08 Augustus 2014 - 00:29

Manon:

Geweldig weer om te lezen...wat een belevenis! En zo fijn dat jullie nu even compleet zijn!! Geniet ervan! Liefs, Manon

• 08 Augustus 2014 - 01:08

Tiny Van Leeuwen:

jeetje wat maken jullie veel mee en leuk om dit allemaal te lezen en de foto`s te zien geweldig nou geniet nog maar even verder van je man en kindertjes.En ook met je studie
    dikke kus voor allemaal gr Tiny

• 08 Augustus 2014 - 08:22

Linda:

hoi Anit en fam
    wat een mooi verhaal echt een avontuur, leuk en fijn dat jullie je zo vermaken.
    Veel plezier verder.
    ;) linda

• 08 Augustus 2014 - 19:41

Annette:

Hoi Anita en family, zo herkenbaar van 2006 toen Gerard en onze kinderen kwamen!
    De blijheid en het toch weer snelle wennen aan elkaar en ook de drukte in mijn normaal zo stille huisje... Straks gaan ze weer terug en is het ook weer even wennen aan het 'alleen' zijn maar dat gaat echt snel en nu vooral genieten van elkaar en de leuke dingen! Liefs

• 25 Augustus 2014 - 17:48

Ada Van Meurs:

Leuk om na de vakantie de verslagen weer te lezen. Het lijkt me ook super voor je om je gezin daar te ontmoeten en er al die verschillende dingen mee te beleven. Dat vergeten jullie nooit meer! Sterkte als ze weer vertrekken en veel plezier,sterkte, leerplezier in de tweede helft van het verblijf daar.