Week 10: Stellenbosch & Kaapstad - Reisverslag uit Wilderness, Zuid-Afrika van Anita Holierhoek-Heskes - WaarBenJij.nu Week 10: Stellenbosch & Kaapstad - Reisverslag uit Wilderness, Zuid-Afrika van Anita Holierhoek-Heskes - WaarBenJij.nu

Week 10: Stellenbosch & Kaapstad

Door: Anita Holierhoek - Heskes

Blijf op de hoogte en volg Anita

06 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Wilderness

We hebben een heerlijke vakantie gehad, maar wat zou ik graag even in Nederland zijn om het sfeertje te proeven van de Oranjekoorts! Met familie en vrienden voor de buis, oranje versierde straten, lekker oranje tompoucen eten van Meesterbakker Rodenrijs (ja José, maak goed reclame voor je!), iedereen op straat in de ban van het voetbal, gewoon het hele sfeertje, dan mis ik echt nu! Maarja, op naar woensdag….!

Bedankt voor al jullie reacties op mijn blog! Als je zelf lang in het buitenland hebt gezeten, weet je hoe goed dit je doet! xxx

Zondag zijn we met z’n vieren van Interlaken (Hubert, Lorraine, Denise en ik) vertrokken naar Stellenbosch. Een mooie tocht van 425 kilometer door een zeer afwisselend landschap, heuvelachtig, bergen, uitgestrekte vlaktes, langs sloppenwijken, kleine dorpjes, langs de kust, het was prachtig! Onderweg heerlijk buiten geluncht in Swellendam en aan het eind van de middag kwamen we aan in Stellenbosch. We hebben 2 nachten in een wijnboerderij, Lyngrove Estate, overnacht, waar we de enige gasten waren. Na aankomst gauw inchecken en op zoek naar een restaurant met tv om Nederland-Mexico te kijken. Super, wij werden met onze oranje outfits door het restaurant, met gelukkig nog meer Oranjefans, naar een mooi plekje gebracht pal voor de tv. Een unieke ervaring, zeker als er verderop volop tequila wordt gedronken door een groep Mexicanen….!

Maandag hadden we een mountainbike tocht op het programma staan, wij blijven toch Dutchies! Mocht je ooit in Stellenbosch komen dan is dit echt een aanrader. We hadden een privé gids die ons de mooiste plekjes van Stellenbosch heeft laten zien. Schitterende vergezichten, zonder druiven helaas in de winter, maar zeker de moeite waard. 2 Wijnboerderijen bezocht voor een wijnproeverij, waaronder Lanzerac, in mijn InterAir Go Africa tijd vaak verkocht aan klanten! We hadden een heerlijk zonnetje, dus echt genieten! Uiteraard onze voorraad wijn even aangevuld!

Dinsdag het laatste stukje (60 kilometer) naar Kaapstad gereden. Ik was hier 21 jaar geleden al een keer geweest, maar kon mij er weinig meer van herinneren. Alles zag er compleet anders uit. Wat een bijzondere stad! Luxe hotels, winkels afgewisseld met sloppenwijken. Wel confronterend hoor, en wat hebben wij het toch goed in Nederland.... In Kaapstad/Fresnaye hadden we een leuke B&B, Maartens Guesthouse, een aanrader! Helaas alleen het tafelkleed (wolkendek) rondom de Tafelberg gezien, maar wel veel andere indrukwekkende plekjes op onze tocht door Kaapstad met de rode dubbeldekker hop-on-hop-off bus. Ideaal om lekker in de bus te zitten, uit te stappen waar je wilt, oordopjes in om het verhaal over Kaapstad gewoon in het Nederlands te horen, prima! Uiteraard ook het stadion van de halve finale 2010 gezien. Tijdens een late lunch afgesproken met Lammie & Henk (man van) en zij hebben gezellig de rest van de Kaapstadtrip ook met ons doorgebracht. De middag/avond afgesloten met een wijntje met kaasplankje in een gezellige wijnbar in het Victoria & Alfred Waterfront (héél groot winkelcentrum opgebouwd uit verbouwde pakhuizen van vroeger, met talloze restaurantjes en barretjes).

Woensdag stond in het teken van het Kaaps Schiereiland, waaronder het meest zuid-westelijke puntje van Afrika. Ook een must als je in deze omgeving bent. `s Avonds gegeten bij `Mama Africa`, een afrikaans restaurant dat erg bekend staat bij de toeristen vanwege de live muziek hier iedere avond. En we zijn weer een cd-tje rijker! Ha ha, ben benieuwd of het thuis net zo klinkt als hier…

Donderdagochtend hadden we afgesproken met Kevin & Elsie in de Botanische Tuinen van Kirstenbosch. Dus wederom met de hop-on-hop-off bus op pad, ideaal! Heerlijk geluncht en gewandeld in deze mooie tuinen, volgende keer even wat meer tijd voor inplannen! Daarna de rest van de busrit afgemaakt richting het Waterfront. We wilden graag een theatervoorstelling meemaken in Kaapstad en het enige dat beschikbaar was, was een show van een hypnotiseur, okay dan doen we dat! Wat hebben we gelachen! Je kunt het vergelijken met een show van Rasti Rostelli, maar deze man was meer een stand-up comedian. Ongelooflijk wat je mensen kan laten doen als ze onder hypnose zijn. Bij één van de opdrachten moesten de `gehypnotiseerden` op zoek gaan naar een mooie sexy vrouw, op schoot gaan zitten en liefkozend door hun haar strijken. En drie keer raden, haha, zat ik opeens met een wildvreemde vent op schoot, goed voor mijn ego! Het was echt hilarisch!

Vrijdagochtend nog even langsgegaan bij onze leraar Boetie, die samen met zijn vrouw Jane in Kaapstad woont. Leuk om even te zien hoe hij woont en hoe zijn praktijk eruitziet. Daarna weer op weg terug naar Wilderness. Een hele tocht, maar chauffeur Denise heeft ons weer veilig `thuis` gebracht! De vakantie was heerlijk, maar ook heerlijk weer om `thuis` te zijn!
En nu aftellen, nog een kleine 3 weken en dan komen Theo & Gina & Donna.

Kus, Anita

• 06 Juli 2014 - 12:37

Desiree:

Jeetje Anit wat kan jij dat goed omschrijven het leek net of ik met je mee bent geweest deze week op vakantie echt super. Het is bijzonder he het Nederlands elftal te zien in het buitenland, wij hadden het 4 jaar geleden in Griekenland en als het nu mee zit moeten zondag a.s. op SAN Augustin ook gelijk een kroeg gaan zoeken om de finale te bekijken. En dan ook nog eens Peet met z'n nieuwe Balotelli kapsel whahhh. Ben erg benieuwd, maar voor jou schiet het ook al op dat de meiden en Theo naar je toekomen wat vliegt de tijd zeg. Wij ook net terug uit Zweden dat was ook zo bijzonder handballers uit Chili, Egypte, Nigeria, China en teveel landen om op te noemen geen ruzie alleen maar sporten en plezier hebben met elkaar waarom kan dat niet overal in de wereld zo gaan maar ja. He niggie we spreken elkaar snel XXX laf Joe en succes met studeren ❤️❤️❤️❤️

• 06 Juli 2014 - 13:29

Tiny:

Hallo Anita
    Wat een spannende wedstrijd hoorde van je moeder dat je in de keuken de doelpunten heb afgewacht.
    Verder heb ik je berichtje weer even gelezen.Jij kan straks wel een boek schrijven over al je belevenissen.En wat je straks nog allemaal mee gaat maken met je man en kindertjes heerlijk weer even lekker kunnen knuffelen en dan ga je weer aftellen om met diploma naar huis te gaan nog even wachten maar de tijd vliegt.Nou Anita ik wacht je volgende verhaal wel weer af .Vind het erg leuk om het steeds weer te lezen.

liefs Tiny xxxx

• 06 Juli 2014 - 15:44

Linda:

Zo echt, er even tussen uit klinkt als een super vakantie.Zo kan je er nog even tegen aan voor de volgende Vakantie met de fam;)
    groetje Linda

• 06 Juli 2014 - 15:52

Lammie:

Lieve Anita, weer een fantastisch verslag.
    Xxx

• 06 Juli 2014 - 18:10

Monique Roos Floor & Peet:

Hi Anita,

Klinkt allemaal heerlijk!!! We krijgen hier ook zin om te boeken :-)
    Succes weer en nog ff aftellen idd! Kunnen ze t eindelijk allemaal live zien!
    X

• 06 Juli 2014 - 21:27

Diana Bol:

Lieve Anita je bent weer een fantastisch avontuur rijker het is zo bijzonder wat je allemaal meemaakt super en lekker over 3 weken je 3 knuffels bij je dat is toch ook weer een heerlijk gevoel en ik hoop ze een gevulde envelop mee te kunnen geven dan maken we weer wat mensjes gelukkig liefs XXX

• 13 Juli 2014 - 21:29

Marbrabander:

hoi aniet ! alleen ff je laatste verslag van week 10 (je vakantie) gelezen, maar inderdaad: wat kun je meeslepend schrijven, het is net of ik er bij ben.... enne, zonder spelfouten ook volgens mij, dat is niet iedereen gegeven.... we kijken inmiddels naar finale duitsland-argentinie..niet meer zo spannend nu we niet meer in de race zijn....ik heb aan je gedacht hoe je dan de oranjekoorts mist, ik had dat ook tijdens reizen....ff op je tanden bijten. maar het is alweer bijna voorbij...

wat kun je trouwens trots zijn op je man en meiden. het lijkt wel of de meiden nog meer een pact met theo hebben, ze kijken zo rustig en vol zelfvertrouwen uit hun ogen, kan het niet goed uileggen. en theo die zegt: niemand op school zal merken dat ik ze momenteel alleen op voed (ff los van jullie vangnet) ze zijn echt een team met zijn drieen.

ik wil nog graag een keer een pan (bevroren) soep voor ze maken, welke smaak vinden ze lekker? kippensoep kan ik me herinneren van feestjes bij jullie (is ook krachtig en gezond) moet ik wel snel wezen, de weken vliegen voorbij, en voor je het weet zijn ze lekker bij jou..

nog een heleboel te vertellen, maar dat komt allemaal nog wel. nu ff druk zo vlak voor vakantie, je kent het wel. het lijkt wel of dit jaar en vooral de afgelopen maand of 4 nog sneller gaan dan anders.
    mijn gsm is kapot, dus ik ga op telfort googlen hoe ik hem kan maken, anders naar een telfortshop morgen. het is wel lekker rustig zo, zonder sms-en en zo maar dat kan natuurlijk niet te lang duren...tot mails ! marrie