Week 1 - Reisverslag uit Wilderness, Zuid-Afrika van Anita Holierhoek-Heskes - WaarBenJij.nu Week 1 - Reisverslag uit Wilderness, Zuid-Afrika van Anita Holierhoek-Heskes - WaarBenJij.nu

Week 1

Door: Anita Holierhoek - Heskes

Blijf op de hoogte en volg Anita

04 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Wilderness

Alweer beginnend met een bedankje aan iedereen die op mijn verjaardag aan mij heeft gedacht! Ik ben overstelpt met appjes, mailtjes en berichtjes! Echt een heel goed gevoel dat ondanks dat ik zover weg ben zoveel mensen aan mij hebben gedacht! Zittend in het zonnetje heb ik even de tijd gevonden om aan mijn blog te werken!

Een echt dagritme hebben we nog niet gevonden. We hopen dat dat er wel inkomt zodra we echt iedere dag naar school gaan. We beginnen iedere dag wel met een stevige wandeling. Dus om half 7 gaat de wekker al en om 06.45 uur stappen we de deur uit voor een wandeling van een uur, circa 4,4 kilometer. Nu is het hier vrij heuvelachtig, vooral één grote heuvel vlak voor ons huis. We eindigen dus met een aardige klim, volgens mij wel 10%…….

Afgelopen maandag was de laatste dag van de conferentie, niet in het Far Hills Hotel in George maar op de Academy. Ondanks dat wij Ewald Meggersee niet persoonlijk kenden, was het een emotioneel moment toen er in zijn nagedachtenis een boom werd geplant bij de Academy. We voelden ons een beetje indringers bij zo’n intiem moment, er werd ook as uitgestrooid bij de boom, maar heel bijzonder dat wij hier bij waren.
Dinsdag en woensdag waren we vrij. Op ons gemak boodschappen doen, omgeving beetje verkennen, relaxen in en rond ons huis, wandelen en gewoon lekker niks doen.

Donderdag onze 1e schooldag! We waren toch wel een beetje zenuwachtig, daardoor de afslag gemist en bijna te laat op onze 1e dag…….. De Academy is hier vlakbij, klein stukje snelweg en dan de beruchte `dirt road`. Jemig wat een weg! Afgelopen weken heeft het veel geregend, dus de gaten in de weg zijn gigantisch. Ik zal proberen wat foto’s bij mijn blog te plaatsen, maar waarschijnlijk is niet goed te zien hoe diep de gaten in de weg zijn. Gewoon 60 blijven rijden is het advies hier, ha ha leve de sportbh!! Linda had al aangeraden om de auto beneden te laten staan om wat extra conditie op te bouwen voor de klim naar de Academy. En een klim is het, jemig wat steil, echt bekaf met klotsende oksels komen we iedere keer boven.
Gail, samen met Ewald, de grondleggers van BSR, is nog steeds niet helemaal fit. Boetie, onze andere leraar nam het vandaag van haar over. Een hele lieve man, type lief klein opaatje, met een hele warme uitstraling, vertelde ons wat we de komende maanden konden verwachten. Volgens hem en vele anderen die wij al gesproken hebben valt het leren heel erg mee en is het een kwestie van bijhouden en iedere dag een uurtje de behandelde stof doornemen. Aan het eind van de ochtend kwam Gail erbij zitten en hielden we allemaal ons voorstelpraatje. Zulke verschillende verhalen, achtergronden, leeftijden, maar allemaal superenthousiast met maar één doel voor ogen, okay met het genieten van deze maanden eigenlijk 2, maar als hoofddoel slagen zodat we BSR practitioner kunnen worden. Er hangt een goede sfeer in de groep, een vader breekt bij het vertellen van zijn verhaal als zijn jonge zoontje die hij erg mist ter sprake komt en direct wordt hij gesteund door de mensen die naast hem zitten. We zijn complete vreemdelingen van elkaar, maar na één dag voelt dat totaal niet meer zo. Heel raar, bijna zweverig, ha ha, maar het voelt zo goed!

Vrijdag op mijn verjaardag was het 31 graden, strakblauwe lucht, wat wil je nog meer op je verjaardag! Superleuke dag was het. Lang leve het Internet, heerlijk geskyped met Theo en de meiden, gebeld met mijn moeder, schoonmoeder en Linda. Van mijn huisgenootjes heb ik een schoonheidsbehandeling/kapper gekregen en 2 mooie sjaals. Ook kreeg ik van 2 studiegenootjes een mooie olifantversiering voor in mijn kamer en een fles witte wijn, merk Spier, ha ha wat toepasselijk! Vandaag ook echt voor het eerst les gehad in Anatomie. Boetie vertelt, stelt daarna vragen, zegt wat je moet highlighten in je boek (grote zware ordner, die iedere dag ook mee de berg opgetild moet worden…) en dit is de stof die je moet leren. Klinkt simpel, maar woorden als spondylolisthesis (zonder spieken!) heb je niet zo 1 2 3 in je hoofd zitten. Ook de eerste keer dat we elkaar gingen betasten, ha ha! Er zijn 2 ruimtes waar behandelbanken staan, de ene helft van de klas ging liggen en de andere helft moest een aantal ` landmarks` vinden. Coccyx, Sacrem, PSIS Posterior Superior Ilial Spine, illiac crest en de ischial tuberisythis. Goede oefening dit! Voor de practitioners die dit lezen, het is vast niet allemaal goed geschreven, maar het lijkt er toch al wel een beetje op???? Erg leuk om te toen, bij de een zijn de zitbeentjes wat makkelijk te vinden, dan bijvoorbeeld bij mij, maar ja in je praktijk kom je ook van alles tegen.
Na school zijn we met een groepje gaan lunchen in Knysna, ongeveer 3 kwartier rijden. Leuke plaats, wat meer toeristisch dan Wilderness, leuke tent Ill du poin. `s Middags nog beetje gerelaxed en `s avonds gebraaid in ons huis. Elsie en Kevin, zijn zulke geweldige, warme mensen. Ze hadden mijn stoel versierd met ballonnen en een mooie orchidee gekocht voor in mijn kamer. We hadden heerlijk lamsvlees, versgebakken brood op de braai, heerlijke salades en creme brulee toe, wat een feest! Ik voelde mij echt jarig!!

Gisterochtend naar de Wild Oats Market geweest. Ik probeer volgende keer wat meer sfeerfoto’s te maken, maar het zijn eigenlijk 3 markten bij elkaar. Traditie is om hier op zaterdagochtend te ontbijten en dat hebben we dan maar gelijk gedaan. Boeren uit de omgeving verkopen hier melk, yoghurt, fruit, groenten, taarten, pannekoeken, koffie, brood etc. Hangt een hele leuke relaxte sfeer! De stoelen en tafels bestaan uit boomstronken en ook de locals zijn hier in grote getale aanwezig. Ook is er een gedeelte met houtsnijwerk, kleding, schilderijen en wat al niet meer.
In de avond hadden we een braai bij klasgenootjes die wonen bij Zade`s, waar Linda heeft gewoond. Geweldige plek aan zee, de dolfijnen waren al gesignaleerd! Helaas is het hier om 6 uur al pikkedonker, dus wij hebben ze nog niet gezien!

Vanmorgen lekker weer gewandeld en buiten aan onze picknicktafel (ja buurtjes we hebben er hier ook eentje!) ontbeten. Straks krijgen we allemaal een BSR behandeling van een lokale practitioner die zijn mobiele bank meeneemt naar ons huis.
Zo het wordt nu echt te warm buiten, dit was het weer voor vandaag! Leuk alle reacties die jullie plaatsen, fijn!!

Veel liefs en tot volgende week,
Anita

  • 04 Mei 2014 - 12:10

    Tiny:

    Hoi Anita
    Leuk weer je verslag te lezen het gaat je allemaal goed af gelukkig.Ik vind het een hele prestatie.
    wacht je volgende verslag weer af.Nog heel veel leer plezier.Ook voor je mede leerlingen.
    Liefs Tiny xxx

  • 04 Mei 2014 - 12:50

    Wendy Zwinkels:

    Ik vind het echt super gaaf om met je mee te lezen wat je allemaal daar doet. en ik vind je ook nog steeds super stoer. kijk weer uit naar je volgende verslag. veel plezier en succes.
    Groetjes van Wendy

  • 04 Mei 2014 - 13:02

    Petra Molleman:

    Leuk om te lezen Aniet en fijn dat je het zo goed met elkaar kan vinden .
    Dat maakt het toch wat makkelijker,leuk dat het allemaal zo voorspoedig gaat.
    Geniet ervan met Theo en de meiden gaat het top!!
    Lief dat ze bij iedereen zo welkom zijn,gister met Gina even wezen fietsen,ijsje gegeten
    En even naar de zaak geweest lekker meiden uurtje
    Geniet ervan en wacht weer op je stukje volgende week!!!

  • 04 Mei 2014 - 13:10

    Rein:

    Hey ex-collega,

    Leuk om te lezen dat het je goed af gaat daar. Omgeving is erg leuk daar en Knysna is inderdaad een leuke plaats! Ben er ook een keer een nacht geweest.... leuk die studiereizen, dan is het uit toeristisch oogpunt toch leuker om ergens langer te verblijven. Als ik aan Knysna denk, denk ik aan Kaapse Wijn en een daaropvolgende bijna-duik met de huurauto in de Knysna-lagoon! You don't wanna know...

    Maar jij bent er natuurlijk voor de studie. Klinkt allemaal erg ingewikkeld en heel anders dan "allotment", "pnr" of "CDW-verzekering" - ik wens je veel sterkte...! Maar met jouw opgewekte natuur kun je alles aan natuurlijk.

    Ik blijf je volgen en kijk uit naar het volgende verslag van deze unieke reis.

    Kus,
    Rein

  • 04 Mei 2014 - 13:18

    Diana Bol:

    Wat heerlijk dat je het zo fijn hebt ik vind heerlijk om te lezen en wat ziet er allemaal gezellig uit ik wil ook komen (geintje) ga zo door tot volgende week en blijven genieten !liefs Diana XXX

  • 04 Mei 2014 - 13:35

    Patricia Vd Helm:

    Je bent goed begonnen, leuk om te lezen! Wij zijn gek op Knysna en genieten daar elke keer weer. Blijf je volgen, veel succes komende weken!

  • 04 Mei 2014 - 13:44

    Geke Kikkert:

    Hoi Anita, wat leuk om te lezen dat jullie het zo fijn hebben met elkaar. Ik ken je wel niet persoonlijk maar lammie die bij je in de groep zit is mijn schoonzus. De foto's zijn erg leuk om te zien. Ik ga je in ieder geval vlgen.. Succes daar en geef lammie een dikke kus van ons.. Groetjes geke.

  • 04 Mei 2014 - 16:14

    Myrna Ekering:

    Hoi Anita,
    Leuk om op deze manier wat van jouw leven daar mee te krijgen. Het is goed om te weten dat het goed met je gaat en dat alles goed verloopt. Ik vind je echt dapper. Succes en dikke knuffel van ons allemaal.

  • 04 Mei 2014 - 16:20

    Linda:

    hoi Anita,
    Fijn om te lezen dat het allemaal zo lekker loopt. vanmorgen was Theo hier en die vertelde dat thuis ook alles zo goed gaat zo met dat Skype en bellen.
    weer succes van de week;)
    groetjes Linda

  • 04 Mei 2014 - 17:38

    Mary Duyvestijn . Esmee Duijnisveld:

    Leuk om je ervaringen te lezen. Ook leuk dat je een fles wijn Spier hebt gekregen voor je verjaardag. Wij zijn momenteel in het plaatsje spier in Drenthe . Nederland en drinken hier ook Spier uit zuid africa dus daar hoef je niet zover voor weg? veel succes nog. Groetjes Mary en Esmee

  • 04 Mei 2014 - 19:37

    Puk:

    hoi, anita ik heb weer genoten van je reisverslag wat kan je het leuk vertellen ,en fijn dat het daar zo goed gaat . en zo te lezen is het daar goed warm nu hier is de temperatuur maar 15 graden maar wel wat zon. ik ga volgende week een weekje naar griekenland (kreta) samen met mijn dochter. ik hoor van je moeder dat het met de kids en je man ook goed gaat ,en gelukkig kan je skypen met je gezin . leuk dat jeeen fijne verjaardag heb gehad. nu veel succes deze week en tot de volgende verslag .kijk er naar uit groetjes en een dikke kus xxxx puk

  • 04 Mei 2014 - 20:19

    Linda:

    Inderdaad zus.... De spelling klopt nog niet helemaal.... Beetje door studeren

  • 07 Mei 2014 - 13:41

    Yvonne Gram:

    Anita, fijn om te lezen dat je toch een verjaardags gevoel heb gehad, zonder Theo, kids en rest fam/vrienden om je heen. Ze hebben je daar ook al verwend. Succes met het leren van de moeilijke woorden, komt goed!

  • 09 Mei 2014 - 23:59

    Belinda:

    Hoi Anita,
    wat leuk om te lezen hoe t je vergaat in Afrika. Echt een super spannend avontuur!
    En die latijnse benamingen zijn inderdaad lastig. Ff doorbuffelen en daarna je boek onder je kussen en slapen ;)

    Groetjes
    Buuf Belinda

  • 10 Mei 2014 - 13:16

    Monique:

    Heel leuk om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt en fijn dat het zo'n leuke groep mensen is!
    Have fun en studeerse
    Groetjes Monique

  • 10 Mei 2014 - 14:32

    Ada Van Meurs:

    Leuk verslag. Het grote avontuur is begonnen! Geniet ervan. Wij eindigen de meivakantie met koud en druilerig weer. Veel leerplezier.

  • 11 Mei 2014 - 11:20

    Carola:

    Hoi Anita,
    Het is nu echt begonnen voor je! Wij zijn weer thuis na twee weken vakantie en dacht: ik ga je blog even zoeken. Hartstikke leuk om te lezen hoe het met je gaat. Vanuit Poeldijk wens ik je heel veel succes en plezier!
    Groetjes, Carola

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Wilderness

Anita

Actief sinds 10 Maart 2014
Verslag gelezen: 731
Totaal aantal bezoekers 21307

Voorgaande reizen:

23 April 2014 - 29 September 2014

Opleiding BSR practitioner

Landen bezocht: